パチンコホール業界の売上高最大手マルハン(東京都)の2024年3月期の連結売上高は前年比8.7%増の1兆4344億円、営業利益は同7.4%増の197億円、経常利益は同19.9%増の289億円だった。

マルハン単体では、売上高は前年比8.8%増の1兆3595億円、営業利益は同35.8%増の150億円、経常利益は同32.3%増の226億円。COVID-19パンデミックにより緊急事態宣言が発出される前の2020年3月期の業績に対して92.9%の水準にまで回復した。

2024年3月期末の店舗数は前期よりも2店舗多い312店。総遊技機台数は3,332台(1.5%)増えて222,417台。

遊技機1台あたりの1日あたり売上(1年=353営業日で計算)は、2023年3月期は約16,100円だったが、2024年3月期には約17,300円と7.2%高まった。市場にはスマートパチスロの稼働の好調と、その台数割合の高まりという好材料があったが、この流れを捉えた機械導入が大きく寄与したと考えられる。

MARUHAN (Tokyo), the largest pachinko hall operator by sales, reported consolidated sales of 1,434.4 billion yen, up 8.7% year-on-year (y/y), an operating profit of 19.7 billion yen, up 7.4% y/y, and an ordinary profit of 28.9 billion yen, up 19.9% y/y, for the year ending March 2024.
MARUHAN’s non-consolidated sales increased by 8.8% y/y to 1,359.5 billion yen. Operating profit increased by 35.8% y/y to 15.0 billion yen, and recurring profit increased by 32.3% y/y to 22.6 billion yen, recovering to 92.9% of its FY03/20 performance before the COVID-19 emergency was declared.

The number of outlets at the end of FY03/2024 was 312, two more than the previous year. The total number of pachinko/pachislot machines increased by 3,332 units (1.5%) to 222,417 units.

Daily sales per unit (calculated on the basis of 353 business days per year) were approximately 16,100 yen in FY03/2023 but rose 7.2% to approximately 17,300 yen in FY03/2024. The market benefited from strong “Smart Pachislot” operations and an increasing ratio of such machines. The introduction of these trend-capturing machines is thought to have significantly contributed to the company’s sales increase.